Nie tylko śmieszki-heheszki, ale też poważne sprawy, wartościowe treści i pojęcia, które często pojawiają się w opisach i literaturze kultury latynoamerykańskiej – to sekcja <Słownikczek Sabrosowy> Jeśli coś was trapi, spać nie daje, śni się nad ranem – napiszcie do nas, to postaramy się wyjaśnić. Oczywiście jest wiele źródeł, w których można znaleźć szczegółowe informajce na wybrany temat, ale wiadomo – czasem się chce krótko i na temat. No to próbujemy!
CONJUNTO – dosłowne tłumaczenie: ZESTAW, a w muzyce kubańskiej to nazwa grupy muzyków grających muzykę popularną. Pierwszymi Conjuntos były Sextetos – zespoły złożone z 6 muzyków (1. Bongosero, 2. Basisty – grającego na Marimbula lub Kontrabasie, 3. Tresero, 4. Gitarzysty, 5. Muzyka grającego na Maracas i 6. Wokalisty grającego na Clave). Był to podstawowy skład grający Son Cubano Tradicional. Gdy do grupy dodano trębacza – Sexteto (6 osób) przekształciło się w Septeto (7 osób) ciągle charakterystyczne dla Son Tradicional. Istniało wiele zespołów o tej nazwie: Septeto Nacional, Septeto Habanero, Septeto Tipico Oriental, Septeto Santiaguero. Z biegiem czasu w skład instrumentarium dodawano kolejne instrumenty: pianino, congi, timbalesy. Takie zespoły nazywano Conjuntos – grającymi son cubano, son montuno, mambo cubano, chachacha.
Przykłady
Septeto Nacional Ignacio Piñeiro Echale salsita
Sexteto Habanero Elena la Cumbanchera
CHARANGA – na Kubie, był to zespół muzyków, złożony głównie ze skrzypków i flecistów grających melodie mocno oparte na Son Tradicional, jednak na instrumentach przywiezionych z Europy (flet, skrzypce). Charangi mocno kojarzone są z takimi gatunkami muzyki jak Danzon, Chachacha, Mambo. Ciekawostka: w Hiszpanii Charangi były to zespoły złożone z perkusji i instrumentów dętych, grające popularne melodie na ulicznych festiwalach i festynach, a nawet w wojsku (Charanga Militar).
zagadnienia opracowała dla Was – Ania Mazankiewicz-Jaworska